onsdag den 19. september 2007

Praktiske spørgsmål

23 ting i Vejle Bibliotekerne

23 ting er en leg

23 ting er også et online læringsmodul, som løber over et fastsat antal uger. Hver uge beskæftiger sig med en bestemt web 2.0 teknologi, hvor deltagerne får en kort introduktion via en blog og derefter skal lege sig til forståelsen af teknologien. Man kan vælge om man vil lege alene eller sammen med kolleger.

For at bibeholde legeelementet i projektet, er der ingen krav til hvor hurtigt, man skal gennemgå forløbet. Hver uge bliver en ny teknologi præsenteret, men de forrige uger bliver ikke fjernet, det er derfor muligt at lege i sit eget tempo. (1 time om må alle bruge på dette – men det er selvfølgelig tilladt at blive så grebet, så man går hjem og leger videre)

Vi starter i uge 39/40 med opstartsmøder og slutter uge 6.
Ugerne 42, 46, 51, 52 og 1 vil være friuger/opsamlingsuger, hvor der ikke starter nye ting.

Hvordan gør vi rent praktisk

For det første

Er du den mindste smule i tvivl, så spørg nærmeste kollega, en af de kontaktpersoner der står anført under hver ting - eller Lilli.

Tilmelding

23 ting er et fælles projekt for Vejle Bibliotekerne og ALLE ansatte opfordres til at deltage.Du tilmelder dig ved at sende en mail til Lilli lm@vejlebib.dk – gerne inden 19. september. Det bedste er selvfølgelig at tilmelde sig inden starten, men du kan tilmelde dig under næsten hele forløbet.


Vil der være decideret undervisning, som viser deltagerne, hvordan man udfører tingene?

Nej, dette er et selvstudie, der opmuntrer deltagerne til at styre deres eget læringsforløb gennem opdagelse og leg. Der vil ikke være hverken lærerstyret undervisning eller workshops undervejs. Meningen med hele konceptet er at du snakker med dine kolleger, hvis du er i tvivl. Der vil dog hver uge være henvisning til en eller flere personer, som er eksperter indenfor området og som kan træde til hvis du går helt i stå.

Jeg har set listen over 23 ting på bloggen, hvordan ved jeg hvad jeg skal gøre med dem?

Hver uge vil 2 eller 3 opgaver blive tilføjet til bloggen med detaljer om, hvad det er du skal lege med i pågældende uge. Grunden til denne trinvise fremgangsmåde, er at give deltagerne mulighed for at fokusere på ugens emne uden at føle sig overvældet at et omfattende program.

Kan jeg ud fra listen arbejde med kommende ting på egen hånd?

Ja, selvfølgelig. Du opmuntres til selv at styre din leg og også gerne arbejde længere frem. Men, husk hvis du har arbejdet med nogle ting hvor de specifikke opgaver ikke er offentliggjort, lige at checke om du har fået det hele med.

Hvordan får jeg hjælp undervejs?

Du kan hente hjælp til opgaverne flere steder. Først og fremmest på 23 ting bloggen, hvor opgaverne præsenteres. Dernæst - spørg din kollega - der er en god chance for, at ham eller hende, der sidder ved siden af dig, er i gang med samme opgave og kan hjælpe.

For hver ting vil du få mailadresser på en eller flere kontaktpersoner, som kan hjælpe, hvis du er gået helt i stå. Kontaktpersonerne vil også stå ved hver ting i programmet.

Undervejs i forløbet er der opsamling i uge 46 og i uge 50, hvor vi får snakket om, hvilke ting der skal eller kan forbedres, informerer om de kommende ugers temaer, spørgsmål/svar mv.

Hvordan viser jeg, at jeg har leget med opgaven?

Når du har leget med en af de 23 ting - så poster du et indlæg i den weblog, du laver i uge 1 om oplevelsen. Du kan skrive langt eller kort om hvad du fik dig leget frem til.

Hvor lang tid har jeg til at gennemføre programmet?

Programmet starter uge 39/40 og man har frem til uge 7 til at fuldføre programmet, hvis man vil være med til den officielle afslutning. Programmet bliver liggende også efter uge 7.



Hvad gør jeg når jeg ikke har min egen PC?

PC'erne i lokale 3 kan man bruge lige når man har tid/lyst (medmindre lokalet er i brug til undervisning). Du kan hente en nøgle i Informationen.

Jeg har ikke tid til det her - hvad skal jeg gøre?

Spørg din leder med det samme.Der skal være tid til det her - og hvis du er i tvivl om, hvilke opgaver du evt. skal lade ligge, nedprioritere eller udskyde, så lad din leder afgøre det

Ingen kommentarer: